Vælg en side

Jobindsats: Forbindelsen mellem motivation og job

Vi tilbyder en helhedsorienteret og specialiseret jobindsats målrettet ledige, der er i rusmiddelbehandling hos AlfaRehab.

Dette gør vi, da vi ved, at livets øvrige forhold, udover afhængigheden, er væsentlige at arbejde med for at optimere borgernes bedringsproces.

Ved at støtte borgerne i arbejde, sikrer vi, at de ikke er hensat til de præcis samme betingelse, som de havde før behandlingen, hvilket vil være med til at understøtte borgernes afholdenhed.

Jobindsats AlfaRehab hjælper og støtter

Landsdækkende behandlinger

Rådgivning og hjælp 24/7 alle ugens dage

Vi hjælper flere hundrede personer årligt

Sundhedsfaglige behandlere

Vi har stor viden om afhængighed

Med vores dybdegående forståelse af rusmiddelafhængige, deres adfærd og mestringsstrategier, kan vi skabe skræddersyede jobforløb tilpasset den enkelte.

Når behandling og beskæftigelse foregår samme sted, kan vi hurtigt handle, når motivationen for forandring er til stede.

Dette gør det muligt at reagere effektivt på udfordringer som risiko for tilbagefald og anvende behandlingsstrategier i jobindsatsen.

Det giver også borgeren en følelse af tryghed og kontinuitet, da de kun skal forholde sig til én aktør.

Jobmentoren kan desuden løbende samarbejde med borgerens rusmiddelbehandler.

Er min behandler også min jobmentor?

Hos AlfaRehab er både behandlere og jobmentorer vigtige, men de har forskellige roller.

Vi er opmærksomme på, at de forskellige tilbud er underlagt forskellige lovgivninger, hvilket medfører forskellige rettigheder og pligter for deltagerne.

Vi tilknytter borgeren en fast jobmentor, fordi vi mener, at en stærk relation er afgørende for at støtte mennesker i rekruttering og skabe positive livsændringer.

Læs også: Samarbejde med virksomheden

    Ønsker i at vide mere om vores unikke og effektiv jobindsats?

    Kontakt os i dag, og lad os sammen finde den bedste vej frem for den enkelte borger.

    Ring på +45 35 35 35 81.

    Hjælp til borgeren som er klar til job

    For borgere, der er tæt på arbejdsmarkedet, tilbyder vi et jobrettet forløb, hvor vi matcher deres kompetencer og erfaringer med relevante virksomheder.

    Vi hjælper med at finde aktuelle jobopslag, udforme CV’er og ansøgninger samt tage kontakt til virksomheder.

    Vi udfører opsøgende arbejde over for relevante virksomheder og stræber efter ordinære ansættelser.

    Vi benytter også muligheder som virksomhedspraktik, hvis det kan forbedre borgerens jobmuligheder eller ved ønske om brancheskifte.

    Læs også: Samarbejde med borgeren

      Indsats til borgeren som endnu ikke er helt klar

      For borgere, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet, tilbyder vi et afklaringsforløb, som er en helhedsorienteret og personlig indsats med grundig dokumentation.

      Formålet med afklaringsforløbet er at udvikle arbejdsmarkedsparathed hos borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet.

      Vi arbejder på at optræne og afklare deres arbejdsevne gennem virksomhedspraktikker, der tager hensyn til deres skånebehov og kompetencer.

      Læs om: Etik hos AlfaRehab

        Fastholdelsesforløb i det nye job

        Vi tilbyder et fastholdelsesforløb til alle borgere, der enten er i arbejde, som kandidat til en stilling, eller skal begynde i en virksomhedsplacering.

        Dette forløb har til formål at støtte den enkelte i at bevare sin ansættelse og sikre en stabil arbejdsrelation.

        Vi hjælper borgeren med at etablere hensigtsmæssige rammer og struktur for deres karriere, der gør det muligt at balancere arbejdslivet med hverdagslivet.

        Ved at fokusere på både professionelle og personlige aspekter, sikrer vi, at borgeren kan trives og udvikle sig i sit job samt i dagligdagen.

          Sidder du med spørgsmål?

          Hvis I har spørgsmål til vores indsats, eller ønsker at høre mere om mulighederne – eventuelt har et ønske om, at opstarte et forløb, kan vi kontaktes på:

          Mail direkte: [email protected]

          Telefon direkte: +45 54 55 75 75

          Telefon hovednummer: +45 35 35 35 81

          Hvad indeholder en jobindsats?

          Alle vores forløb strækker sig over 13 uger og inkluderer to ugentlige samtaler med en jobmentor.

          Forløbet omfatter også opsøgende arbejde hos relevante virksomheder, tæt opfølgning på arbejdspladsen med både borger og arbejdsgiver.

          Samt eventuel observation under praktikforløb for at vurdere arbejdsevnen.

          Vi sender en månedlig status og en afsluttende progressionsrapport til jobcentret.

          Samtidig fortsætter vi med tilbagefaldsforebyggende terapi i AlfaRehabs regi.

          Prisen for et 13-ugers jobforløb er 15.600 kr.

          Hos AlfaRehab arbejder vi med borgere fra alle målgrupper under Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og tilbyder jobindsats til alle, der er i behandlingsforløb hos os, uanset deres uddannelse eller målgruppe i LAB.

            Metodevalg tilgang og værdigrundlag

            I vores jobindsats anvender vi primært motiverende samtaler og løsningsfokuserede samtaler.

            Vi benytter Empowerment-tilgangen, hvor vi ser borgeren som ekspert i eget liv og støtter dem i at styrke deres handleevne.

            Samt tage kontrol og ejerskab over beslutninger, der påvirker deres liv og hverdag.

            Vi arbejder på at etablere relationel koordinering blandt relevante instanser, blandt andet gennem netværksmøder, hvor borgeren deltager for at udvikle fælles mål og dele viden.

            Når det kommer til placering, anvender vi ofte omvendt formidling og følger principperne i SE- og IPS-tilgangen.

            Samarbejde mellem sagsbehandler og AlfaRehab

            Hvis I som jobcenter har en borger, der er i behandlingsforløb hos AlfaRehab og kunne drage fordel af vores beskæftigelsesrettede indsats, er I meget velkomne til at kontakte os.

            Kontakt os direkte[email protected] eller ringe til os på +45 54 55 75 75 eller +45 35 35 35 81.

            Vi vil derefter udarbejde en kontrakt, så vi hurtigt kan igangsætte forløbet og støtte borgeren bedst muligt.

            Hvis vi har en borger i behandling, der ønsker at deltage i vores beskæftigelsesrettede indsats, tager vi proaktivt kontakt til borgerens sagsbehandler i jobcentret.

            Sammen vurderer vi, om forløbet er det rette skridt for borgeren, så vi kan sikre en meningsfuld og effektiv indsats.

            Vi ser frem til at samarbejde med jer for at skabe de bedste muligheder for borgerne.

            Vitas og etablering af praktik

            Før et praktikforløb begynder, afholder vi altid en etableringssamtale med virksomheden.

            Efter samtalen sender vi alt relevant materiale til jobcentret til brug for Vitas-ansøgningen, som jobcentret udarbejder og sender til arbejdsgiveren for underskrift.

            Progressionsrapport og arbejdsevnebeskrivelse

            Vi udarbejder altid en afsluttende progressionsrapport.

            I afklaringsforløb laver vi også en arbejdsevnebeskrivelse baseret på en ressourceprofil og det aktuelle forløb.

            Samarbejdet med sagsbehandleren

            Ud over de månedlige statusrapporter håber vi at kunne afholde fælles statusmøder.

            Ved forløbets start indhenter vi samtykke til at udveksle oplysninger, så vi kan give sagsbehandleren i jobcentret en status på behandlingsforløbet, da dette naturligvis påvirker det beskæftigelsesrettede forløb.

            Hvis der sker væsentlige ændringer undervejs i forløbet, vil vi straks informere sagsbehandleren via e-mail eller telefon, i stedet for at vente til den månedlige statusrapport.

            Vores telefon +45 35 35 35 81 er altid åben for henvendelser.

            Indflydelse af afbrudt behandling på tilbuddet

            Hvis en borger stopper i vores behandlingstilbud, er det altid efter en faglig vurdering. Vi udskriver sjældent borgere fra vores behandling.

            Ofte justerer vi i samarbejde med de visiterende myndigheder den eksisterende indsats, så den passer til borgerens behandlingsbehov.

            En udskrivning sker typisk, hvis borgeren bliver indlagt, ønsker at skifte behandlingssted, eller flytter til en anden del af landet.

            I disse undtagelsestilfælde vil den beskæftigelsesrettede indsats, så vidt muligt og meningsfuldt, fortsætte indtil forløbet afsluttes naturligt.

            Udeblivelse og manglende kontakt

            Hvis en borger udebliver eller der ikke er kontakt i mere end fem dage efter den sidste aftale, kontakter AlfaRehabs jobmentor jobcentret.

            Sammen vurderer vi, om indsatsen skal afsluttes, indtil der igen er motivation for at deltage i forløbet.

            Stilstand og opsigelse

            Hvis AlfaRehab, i samarbejde med borgeren og jobcentret, vurderer, at der ikke sker progression, kan indsatsen opsiges med en uges varsel.

            Hvis det ikke er muligt at finde en arbejds- eller praktikplads, vil vi i samarbejde med jobcentret afgøre, om jobindsatsen skal fortsætte eller sættes på standby.

            AlfaRehab tilbyder helhedsorienteret hjælp

            Hos AlfaRehab er vi passionerede omkring at gøre en forskel i menneskers liv!

            Med vores omfattende erfaring og ekspertise anser vi os selv som nogle af de bedste i branchen.

            Vi tilbyder specialiseret hjælp og viden fra vores dygtige og fagligt kompetente personale, der er dedikeret til at støtte dig på din rejse mod et bedre liv.

            Vores team er her for at sikre, at du får den bedst mulige støtte og vejledning, uanset hvilke udfordringer du står overfor.

            Vi tror på at skabe positive forandringer gennem skræddersyede løsninger, der passer til dine unikke behov.

            Ønsker i at vide mere om vores unikke og effektiv jobindsats?

            Kontakt os i dag, og lad os sammen finde den bedste vej frem for den enkelte borger.

            Ring på +45 35 35 35 81.